אני מתכוון להעלות את המודעות בקרב הציבור בישראל, למהפך שחל בתרומת תאי אב (מח עצם) ולקלות שבה אפשר להצטרף למאגר הדסה ולהציל חיים באמצעות דגימת רוק פשוטה.
לכן הקמתי את עמותת "רוק להצלת חיים", שמטרתה להעלות את המודעות בקרב הציבור, להגדיל את מאגר מח העצם בהדסה ולקיים הסברה בקרב מגזרים ואוכלוסיות אשר אינם מיוצגים מספיק במאגר.
בשנה הקרובה אמשיך לגייס תורמים ומשקיעים פוטנציאליים לקידום פעילות העמותה, ואצור שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים, חברות עסקיות וקרנות פילנתרופיות לשם קידום פעילותנו ומימון עלות הפענוח של דגימות הרוק.
אדם שלא נמצא במאגר לעולם לא יידע אם הוא יכול בקלות להציל חיים של אדם חולה שדומה לו גנטית. אני אדאג שכל אדם במדינת ישראל יהיה מודע לכך.
כאישה שהגיעה מתחום הספורט התחרותי ועסקה בו כמעט כל חייה, ומתוך הכרה בכך שלספורט התחרותי חלק ניכר בעיצוב האישיות שלי, רציתי תמיד להניף את נס הספורט התחרותי הנשי בעיר שלי – שפרעם. ברצוני לתת לספורט התחרותי משמעות ולאפשר לכל נערה למצוא מקום לביטוי אישי בענף הספורט המתאים לה, תוך התמודדות עם כל המכשולים שבדרך והתגברות עליהם.
אחד המכשולים הללו הוא תיוגו של הספורט התחרותי בכלל כעיסוק גברי שאינו מתאים לנערות ולנשים. זאת על-אף שיש נערות ונשים רבות השואפות לעסוק בו.
לכן, בדרך להשגת המטרה שלי, הצבתי לעצמי יעד ביניים: לאפשר לאימהות ולנשים להשתתף ולהתנסות בספורט התחרותי דרך ליגת מאמא נט. כך אוכל להשפיע על הנערות דרך האימהות שלהן. בשנה הקרובה אפעל לשם הקמתה של ליגת מאמא נט בעיר שלי.
אני רוצה להפוך את בית הספר שאני מנהל לבית ספר הבנוי על פי תיאוריית החוזקות של גרדנר. בכוונתי ליצור יום לימודים שבו ניתנת לכל תלמיד ההזדמנות להביא לידי ביטוי משמעותי, עמוק ויומיומי את החוזקות שלו.
תוכנית הלימודים שאני שואף לבנות בנויה על יום לימודים שבועי מלא שבו ילמדו כל תלמידי בית הספר על-פי החלוקה של גרדנר לסוגים של אינטליגנציה. ביום זה יתקיימו שיעורי מגמות בתיכון, ומגמות נוספות יתווספו כדי לכלול את חוזקותיהם של כלל התלמידים. גם תלמידי חטיבת הביניים ילמדו על-פי עיקרון זה. לאורך השנה יתקיימו כמה ימי שיא שבהם ייווצרו שיתופי פעולה, ובסוף השנה יפיק כל תלמיד פרויקט אישי וקבוצתי.
במהלך השנה הנוכחית אשתף ברעיון את כלל גורמי בית הספר – הנהלה, מורים, רשת אורט, משרד החינוך והעירייה – ואגייס שותפות לטובת יישום התוכנית. במקביל ייבנו מערכת שעות ותקציב.
אני שואפת לחיות בעיר שבה השמירה על האתרים ההיסטוריים, על תולדות העיר ועל המורשת הם בעדיפות ראשונה בקרב התושבים ונבחרי הציבור. שימור האתרים מחזק את תחושת השייכות למקום ומייצר דימוי קהילתי חיובי, נוסף על התרומה הכלכלית של צמיחת התיירות והמסחר.
אני מאמינה ששינוי שמתחיל בקבלת האחריות על המצב הקיים ועל הצורך לשנות אותו. האתרים ההיסטוריים בשפרעם, ובמרכזם השוק הישן, הוזנחו לאורך שנים, בעיקר על-ידי העירייה, וסבלו מהיעדר חזון ומחוסר בידע מקצועי.
בשנה הקרובה אני מתכוונת להדפיס עלון בערבית, בעברית ובאנגלית שמסקר את האתרים ההיסטוריים בשפרעם ומזמין תיירים לטייל במקום. כדי לעורר עניין בסמטאות השוק הישן והעיר העתיקה אני מתכננת להקים את "שביל השירה" – מסלול הליכה שלאורכו ייתלו קטעי שירה של משוררים פלסטינים ומשוררים תושבי שפרעם בשלוש שפות. שביל השירה יהווה אטרקציה חדשה למקומות המוזנחים.
נוסף על כך אני מעוניינת להקים פורום של תושבי המקום, שיפתחו פרויקטים בתחומים שונים: תרבות, אוכל וסיורים מודרכים לילדים בעיר העתיקה. פרויקט מתוכנן נוסף הוא תחרות צילום באתרים ההיסטוריים, שתוצריה יוצגו בתערוכה בעיר.
את החזון שלי אציג בישיבה עם חברי מועצת העיר, ואנסה לשכנע אותם באמצעים ויזואליים שבעזרת חזון ותוכנית עבודה אפשר לחולל שינוי בעיר.
בכוונתי לעשות את בית הספר השש-שנתי שבניהולי לדוגמא ומופת עבור כל בתי הספר במגזר הלא יהודי בארץ. בית ספר זה יפעל להצמחת מנהיגות מקומית משמעותית, ויהווה עוגן חברתי, תרבותי וקהילתי לכל הבאים בשעריו ומקור לגאווה יישובית וקהילתית. בכוונתי ליצור בית ספר המושתת על פדגוגיה מונחית עתיד, תפיסות חדשניות של הוראה והרחבת המעורבות החברתית של תלמידי בית הספר.
בשנה הקרובה אמשיך להתוות את חזוני עבור בית הספר וליישם את מה שלמדתי ב-"מנדל". בכוונתי להמשיך ולקדם את המטרות והיעדים שהצבתי לעצמי, תוך שמירה על ערכים אנושיים וחברתיים ראויים ועל אמות מידה נקיות משיקולים זרים או אישיים, למען רווחתם של העוסקים במלאכה (מורים, תלמידים, הורים וכל בעלי העניין), של הקהילה, ושל כלל החברה.
באזור הצפון, ובמיוחד בשפרעם, ישנו מספר מועט של נשים בדואיות המקבלות השכלה גבוהה. אני החלטתי לפעול על-מנת להרחיב את מעגל ההשכלה הגבוהה בקרב נשים בדואיות. אני מאמינה ששינוי נורמה זו בקרב החברה הבדואית וקידום מעורבות חברתית בכלל, יובילו לשיפור ברווחה, בכלכלה ובמעמדן של הנשים במשפחה הבדואית.
הצעד הבא שלי הוא לנסות ולחבור לתוכנית "רואד" להכוון להשכלה גבוהה, ומשם להציע תמיכה וייעוץ והכנה לאקדמיה. כמו כן, אבקש לחשוף את הנשים לשירותים השונים שמגיש מרכז "אלריאן" לתעסוקה והעצמה. חשוב מבחינתי לנסות ולהעצים קבוצה של נשים שבתורן יהוו דוגמה ומקור השראה לסביבתן, ובכך יתרמו להרחבתו של מעגל ההשפעה והנתינה. לכן אני מתכוונת להתחיל לעבוד עם קבוצה של בחורות צעירות על-מנת שיגשימו את החלום, ובכך ויעזרו לעוד בחורות לבקש לעצמן השכלה ומקצוע הולמים.
אני מאמינה שלכל אישה, וגם לנשים דתיות, יש הזכות להשתלב בעולם התעסוקה בעבודה שתנאיה מותאמים, נגישים ומתחשבים.
אני רוצה לאפשר לזכות הזו להתממש באמצעות יצירת מרחב עבודה מותאם שיידע להכיל אוכלוסייה ייחודית זו.
בשנה הקרובה בכוונתי לפתח את הרעיון שלי על-ידי הכשרת נשים דתיות וחשיפתן לעולם ההייטק – דבר שיאפשר את כניסתן לתחום דרך משרות ותפקידים שיפתחו ויעצימו את אותן הנשים, את משפחותיהן, את סביבתן ואת החברה כולה.
אני שואפת להביא להפחתה משמעותית בכמות תאונות הדרכים ובחומרתן, בחברה בכלל ובקרב הנהגים הצעירים בפרט. על-ידי שינוי תודעתי נרחב ועמוק בקרב אוכלוסיית הנהגים הצעירים, בפרויקט שלי אני הולכת להקים תכנית חינוכית מקיפה לצעירים בכך שאוכלוסייה זו תראה בעצמה קבוצת סוכני שינוי, האחראית על יצירת מציאות חדשה ומיטבית יותר בכל הנוגע לתחום התעבורה והבטיחות בדרכים.
בחודשים הקרובים קבוצת (שגרירי זה"ב), תתחיל בקבלת ההכשרה המיוחדת. שמטרתה הכללית היא חיבור אוכלוסיית הצעירים לשינוי ערכי, תודעתי והתנהגותי נרחב ומעמיק בתחום הבטיחות והזהירות בדרכים לא רק בינם לבין עצמם אלא גם בינם לבין הקהילה בה חיים, הכול יהיה בד בבד עם כנסים, ימי עיון, הכשרות, קמפיינים קהילתיים, ופעילויות חברתיות רב גילאית.
אני שואף להפוך את המרחב הציבורי בשפרעם ליפה יותר, ירוק יותר, ועם מרחב משחקים לילדים קטנים.
לשם כך, בכוונתי לפעול להקמת מגרשים ומשחקיות לילדים, מרחב ציבורי ירוק לבילוי, ופארק ציבורי גדול שייתן מענה לקהילה המקומית בשפרעם וכן יהיה מקור להכנסה ממבקרים שאינם תושבי העיר.
בשנה הקרובה אפעל, באמצעות הקמת ארגון וקיום שיח בקהילה, כדי להעלות את הנושא למודעות הציבורית. בשלב הבא אשתף פעולה עם הורים כדי לנצל את הבחירות הקרובות למועצה ולהשיג התחייבות מראש העיר ליישם את הפרויקט.
המשחק הוא צורך אנושי (עדה בקר, 1998). הפסיכולוג אריק אריקסון אמר ש"המשחק הוא חופשה מהמציאות". אנו נמשיך לפעול עד שהילדים שלנו יוכלו לקבל את החופשה הזאת ולהגשים את הזכות האנושית הזאת, הפשוטה והמשמעותית כאחד.
דיור מוגן שיתופי לבני +70 יהיה בעוד עשור כורח ולא מותרות, ולכן יפה שעה אחת קודם. החברה הערבית הפלסטינית משתנה במהירות, וכך גם המוסכמות החברתיות. אנשים בטוחים ומאושרים יכולים להיות יצירתיים ויעילים גם בגיל מבוגר, ולכן יש להקיף אותם באהבה ובאכפתיות ולספק להם ביטחון וסביבה תומכת. זה מה שהדיור המשותף אמור להעניק.
אני שואפת שהפרויקט – "מזכר פעולה למדיניות ציבורית: דיור מוגן שיתופי לאוכלוסייה הפלסטינית אזרחי מדינת ישראל" ימצא לו ספונסרים ותומכים שעמם אצליח למנף אותו לכדי מימוש.
אני כבר שוקדת על קידום הרעיון בסביבתי, ובשנה הבאה אצא לציבור ואערוך סקר כדי לבחון את עמדת הרוב בנושא.
אני שואפת להבריא את תושבי מפרץ חיפה, הסובלים מתחלואה חריגה עקב הפעילות התעשייתית וזיהום האוויר הכבד באזור. מדינת ישראל החליטה להוסיף מתקני אחסון, זיקוק וייצור עבור תעשיית הנפט הישראלית במסגרת בית זיקוק חדש, ואלה יגדילו עוד את התחלואה הקשה. בכוונת המדינה גם להפחית את הפיקוח על מתחם עצום של כ-3500 דונם שבו תשכון התעשייה הפטרוכימית הנוכחית והעתידית.
יחד עם שותפות טובות הצלחתי לעכב את בניית בית הזיקוק המתוכנן לפחות בארבע שנים, אבל זו רק דחייה. בשנה הקרובה אני מתכוונת להמשיך ולהוביל מאבק ציבורי שמטרתו לגרום לתושבי האזור לקום ולעצור את העוול הזה. תושבי האזור איבדו את האמונה שאפשר לשנות. הם סובלים מאוד, אך פוחדים להתקומם מול המפעלים. אנסה לרתום עוד תושבים אכפתיים שמוכנים להקריב מזמנם וממרצם כדי לעצור את האסון. אצור קשר עם הקהילות שנפגעות מתוכניות הבנייה ואנסה לרתום את המנהיגות המקומית. המשימה המאתגרת ביותר היא לטעת תקווה באנשים החוששים להיאבק על זכותם לחיים בריאים וארוכים.
אני שואפת להוביל לשינוי חברתי באמצעות הקמת חממה ליזמות חברתית, שתהווה מרחב לפיתוח וקידום יוזמות חברתיות בצפון. החממה תציע מרחב עבודה משותף ליזמים חברתיים הפועלים באזור הצפון, לצד הכשרה מקצועית וליווי אישי וקבוצתי – הכל במטרה לקדם את יוזמתם ולהוציאה אל הפועל.
בימים אלה אני כבר נמצאת בשלב הפיילוט, ומרכזת קבוצה של מספר יזמים חברתיים הנפגשים באופן קבוע. במסגרת המפגשים אנו חולקים זה עם זו סוגיות והתלבטויות העולות במהלך ומתוך העשייה, וכל אחד מאתנו זוכה לרשת תמיכה קבוצתית. בנוסף, נהנים המשתתפים מתמיכה וייעוץ של מנטורים המלווים את קידומן של היוזמות השונות.
כולי תקווה, שפיילוט זה יהפוך בעתיד לעוגן ולבית מרכזי לכל אותם נשים ואנשים, שיש להם את הדחף פנימי לקדם מטרות חברתיות לטובת רווחתם של תושבי אזור הצפון, והרצון לבטא דחף זה בפועל. כך יגדל ויתפתח פה דור חדש של אזרחים צעירים מעורבים ואקטיביים.
אני שואפת להפוך את שפרעם לירוקה ויפהפייה. לשם העלאת המודעות לשיפור באיכות החיים והסביבה בשפרעם, אני מתכוונת ליזום את הקמת "המרכז לקיימות ולחינוך סביבתי – ג'אנק ארט".
המרכז יעסוק בלמידה ובהדרכה בנושאי איכות הסביבה: הפרדת פסולת, צמצום הפסולת ברחובות העיר דרך צריכה אחראית ומקיימת, קיום סדנאות יצירה מפסולת ממוחזרת ומחודשת, איסוף, חידוש ומִחזור של פסולת יבשה, מוצקה ואלקטרונית, הכשרת מתנדבים ונאמני ניקיון, שימוש בקומפוסטרים לפסולת ביתית, וקיום ימי ניקיון חודשיים בחסות המרכז והשותפים האפשריים.
בשבועות הבאים נבקר, אני וכמה מן המועמדים לוועד המנהל והמתנדבים, בגראז' סייל. במקביל ניזום פגישות עם העירייה – על כל מחלקותיה ומוסדותיה – נציג לפניהם את המרכז ונגייס מתנדבים ושותפים אפשריים.
אני שואפת לפתח את תרבות האופניים בקרב נשים בשפרעם: השתתפות של ילדות, נערות ונשים בענף רכיבת השטח בכל הרמות.
בימים אלו אני עוברת הכשרה לשם קבלת תעודת "מדריכת אופניים תחרותית" בבית ספר למקצועות הספורט בעפולה. כיום אני רוכבת בקביעות בשתי קבוצות: קבוצת נשים ברמת דוד וקבוצת נשים מחיפה.
בכוונתי להקים מועדון לרכיבת אופניים לנשים בשפרעם, ובו קבוצה של נערות וקבוצה של נשים. כמו כן יקיים המועדון אירועים מיוחדים רכיבה, אירוח מועדונים, מפגשים ארציים, השתתפות בתחרויות וטיולי אופניים בארץ ובחו"ל.
אני שואפת להגביר את מעורבותן של הרשויות המקומיות בקידום בריאות התושבים.
הפרויקט שלי מתחלק לשתי רמות. הרמה המקומית: אני מקדמת בשפרעם תכנית פיילוט לקידום אורח חיים בריא לתלמידי כיתה ח' בחמשה בתי ספר. התוכנית נבנתה בשיתוף עם קופות החולים, מנהלי בתי הספר, מחנכות הכיתות, המורים לספורט, פורום הבריאות, ועדת הבריאות בעירייה ומכון כושר מקומי. הרמה הארצית: אני עובדת על נייר מדיניות שברצוני להגיש לוועדת הבריאות בכנסת, לשם הקצאת תקציב מסומן שיועבר לרשויות המקומיות. תקציב זה ישמש להקמת אגפי בריאות, הפעלת תוכניות חינוך וקידום הבריאות, התאמת התשתיות לפעילות גופנית בטוחה בכל עיר ויישוב, ופיקוח על אוכל בריא בבתי הספר.
הפרויקט ברמה המקומית מתקדם היטב: במסגרתו כבר גובשה תוכנית לחמש כיתות ח' מחמישה בתי ספר, בשיתוף עם פורום הבריאות בשפרעם, בתי הספר עצמם, קופות החולים, מכון ספורט מקומי ודיאטניות. התוכנית תצא בדרך בקרוב, והמטרה היא ליישמה בכל שכבות ח' בחמשת בתי הספר.
התפיסות והעמדות כלפי אנשים עם מוגבלות מתקדמות ומתפתחות לאורך השנים, ולטובה. עם זאת, הגישה ברובה עדיין פטרונית.
אני שואפת להטמיע תפיסה חינוכית חדשה כלפי אנשים עם מוגבלות – תפיסה המשלבת את האדם עם המוגבלות בחברה מתוך תחושת שייכות, הערכה ועוצמה, ולא מתוך חמלה ורחמים.
בני היקר כפיר הוא המנוע המניע אותי והמורה המשמעותי של חיי. דרך האימהות לכפיר למדתי לראות את העולם קצת אחרת. החיפוש אחר החיובי והמאפשר היה חלק מההתמודדות היומיומית של כפיר ושלנו כמשפחה, וזו המתנה שיש לי לתת לעולם.
בשנה הקרובה אסיים לגבש את עיקרי התפיסה ואת הכלים המאפשרים לפעול לאורה. מטרתי לבנות תפיסה פשוטה ונגישה שתיתן כלים למימוש צורת חשיבה שונה וחיובית היכולה להיטיב עם כל אדם, עם ובלי מוגבלות.
אני שואפת לקדם את קריית אתא וליצור יחד עם תושביה חברה קהילתית הרואה את התושבים בראש סדר העדיפויות, חברה קשובה המטפחת איכות חיים קהילתית וחינוך מגוון אשר רואה את צרכיו וכישרונותיו של הילד.
בכוונתי להתמודד על תפקיד הנושא עמו סמכות, כדי שתהיה לי היכולת והלגיטימציה לפעול למען עשייה ציבורית משמעותית ולחולל שינוי. בתקופה הקרובה ארחיב את מעגל השותפים, ויחד ניצור סקר מיפוי צרכים והיכרות מעמיקה יותר עם תושבי קריית אתא. זאת כדי להכיר את השטח היטב ולבסס את מעמדנו.