הקמת בית הספר משעולים – מעשה המנהיגות של אריק מנדלבאום

נדב נוסבאום מספר על הקמת בית הספר היסודי הממלכתי "משעולים" בעתלית, המהווה מודל ייחודי ויוצא דופן לחינוך הממלכתי הקיים

נדב נוסבאום

​בית ספר "משעולים" הוקם בעתלית בשנת 2015 כחלק ממהלך יזום של המועצה האזורית חוף הכרמל להקים מוסד חינוכי ייחודי שיהווה אלטרנטיבה למוסדות החינוך באזור. "משעולים" הוא בית ספר יסודי ממלכתי המוּכּר על-ידי משרד החינוך, ועם זאת מהווה מודל ייחודי ויוצא דופן לחינוך הממלכתי הקיים.

את תהליך הקמתו של בית הספר ליווה המכון לחינוך דמוקרטי, תהליך שאִפשֵׁר חלימה, פיתוח וחשיבה משותפת של מנהל בית הספר, אריק מנדלבאום (בוגר בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית), אנשי הצוות ונשות הצוות וכן גורמים משמעותיים מהמועצה וממשרד החינוך. תהליך ההקמה עסק בשאלות מהותיות ובסוגיות ערכיות וחינוכיות של מהותו של החינוך המיטבי: כיצד אפשר לבנות מוסד חינוכי מהנה ומשמעותי אשר יצמיח את כלל הפרטים בו? היכולת לשאול שאלות אלו היא לגמרי לא מובנת מאליה, ולעתים נדמה שהלכה לאיבוד בתוך מערכת דכאנית, שמרנית ובירוקרטית כל כך כמו מערכת החינוך.

בית ספר "משעולים" שוכן ברצועת החוף בעתלית וכיום לומדים בו כ־440 תלמידים ותלמידות. האופן שבּוֹ עוצב ותוכנן המבנה מסביר במידה רבה את התפיסות החינוכיות והערכיות העומדות בבסיסו. בית הספר צבעוני ורחב ידיים, יש בו מעט מאוד כיתות, ומנגד ישנם מרחבי למידה רבים ומגוּונים. התלמידים הבאים בשעריו נהנים מגינת ירק רחבת ידיים, ממרחבי יצירה, מחדרי מחקר ופיתוח וממגלשה גדולה מהספרייה למטה – פריט אדריכלי שבא להעביר מסר חשוב מאין כמותו: הלמידה צריכה ויכולה להיות מהנה ומשעשעת.

בית הספר נושא כיום את דגל הלמידה הפרסונלית: למידה המותאמת אישית לכל תלמיד לפי חָזקותיו, כישוריו והעדפותיו. לכל תלמיד נתפרת תוכנית לימודים משלו, שבה הוא שותף מלא לתהליך הלמידה תוך התבוננות אמִתית בצרכים ובחלומות שלו. בתהליך מקביל, גם לצוות מותאמת תוכנית אישית, והלמידה וההתפתחות של המורים על-פי תפיסת עולם זו איננה מסתיימת לעולם. אין זה מפתיע שמוטיב זה עומד בבסיס התפיסה החינוכית, שכן מרבית הרעיונות שבית הספר עובד לאורם נשענים על ארון הספרים היהודי. כך גם במקרה הזה: ההתייחסות למורה היא כאל "תלמיד חכם", ולפיה בכל גיל אנשים מתפתחים ולומדים.

התבוננות בהקמת בית ספר "משעולים" ובאופן ניהולו מעלה שמדובר במעשה מנהיגות יוצא דופן כמעט בכל היבט: בראש וראשונה מעשה זה מתבטא ביכולתו של אריק מנדלבאום, מנהל בית הספר שהוביל את התפיסה החינוכית שלו, לשהות במרחב הרביעי ולהציב סימני שאלה כמעט על כל פרקטיקה מוּכּרת הנהוגה במערכת החינוך. הפעולה במרחב הרביעי מקבלת משמעות רחבה יותר כשאנחנו מתוודעים לסיפור חייו הייחודי של מנדלבאום ולעובדה שהוא בא מרקע של גינון וחקלאות ולא מהשכלה פורמלית בתחום החינוך.

תהליך החקירה והאומץ לשאול שאלות קשות ומטלטלות הוביל לשינוי ממעלה שנייה ולהקמה של מוסד שונה מן היסוד מן המוסדות שהיו מוּכּרים עד עתה. כך, למשל, הועמדו לבחינה מחודשת אורך השיעורים, החלוקה לקבוצות גיל, המיקום של בית הספר בתוך הקהילה, שיטות ההוראה המסורתיות, הקשר והתקשורת עם ההורים, המבנים ההייררכיים הנהוגים במודל השמרני ועקרונות נוספים.

כיום מתבצעת הלמידה בבית הספר במרחבים פתוחים. התלמיד מרכיב לעצמו את מערכת השעות שלו על-פי התוכנית האישית שלו, הלמידה היא בקבוצות רב־גילאיות ובדרכים מגוּונות והמורים שותפים מלאים ללמידה ולצמיחה הדדית.

אחד ההישגים הבולטים של בית הספר הוא העובדה שהוא הפך למגדלור לחדשנות חינוכית בתוך המערכת הקיימת. בתוך מערכת החוקים הסבוכה של משרד החינוך ובתוך מציאות שלא אחת עורמת קשיים ומתנגדת להם וחרדה משינויים ומאבדן שליטה, מצא מנדלבאום את כל הדרכים האפשריות כדי לעשות דברים אחרת. זהו מעשה שמתאפיין בחתרנות במובנהּ הטוב ביותר, דהיינו מעשה הטומן בחובוֹ את היכולת לקרוא באופן ביקורתי את המציאות הקיימת ולפעול בתוכה לשינוי באופן שיעשה הבדל.

מנדלבאום מיטיב לכתוב על חינוך, טיפול, ערכים ונפש האדם, ודרך הקסם שהוא עושה ממילים אפשר ללמוד הרבה על פועלו ועל אישיותו הנדירה. בחרתי לסיים בשיר שכּתב, המבטא הלכה למעשה את משנתו:

הבור הפדגוגי / אריק מנדלבאום

א.
אני מורה
אני בא לביה"ס כדי ללמד
ומאוד קשה לי
כי תמיד חסר לי
שולחן או כיסא
כיתה או מזגן
יש לי יותר מדי ילדים
ומעט מדי תלמידים
ואני חוזר מותש הביתה

ב.
אני מורה
אני בא לביה"ס כדי ללמד
ולמרות שקיבלתי כל מה שאני צריך
אני כל הזמן מרגיש שחסר לי
בעיקר שקט
ובעיקר תלמידים
שרוצים ללמוד ממני
ואני חוזר מותש הביתה

ג.
אני מורה
אני בא לביה"ס גם כדי ללמוד
לפתח לא חסר לי דבר
כל מקום הוא כיתה
כל מדרגה הופכת כיסא
או שולחן
והמון תלמידים
רוצים ללמוד אתי
אני חוזר הביתה עייף
אבל שמח

ד.
אני תלמיד קיומי
אין לי יותר צורך להגיע
לביה"ס
כדי ללמוד

נדב נוסבאום הוא איש חינוך ובוגר מחזור ב' של תוכנית מנדל למנהיגות חברתית.